Ελληνική Νομοθεσία

Ελληνική Νομοθεσία και Online Casino

Οι αλλαγές τεράστιες στην ελληνική νομοθεσία περί τυχερών παιχνιδιών στο διαδίκτυο. Οι εταιρίες φαίνεται να πιέζονται αρκετά στον τομέα της προβολής και της προσέλκυσης νέων πελατών, υποχρεωμένες να ακολουθήσουν ένα από τα αυστηρότερα νομοθετικά πλαίσια σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Το νομοσχέδιο 4002/2011 και επιμέρους κανονισμοί έχουν περάσει από τη Βουλή των Ελλήνων και πλέον εφαρμόζονται στην ελληνική αγορά.

Ελληνική Νομοθεσία στα τυχερά παιχνίδια

Με αυστηρούς νόμους και κανονισμούς επιχειρείται να μπει φρένο στην άμετρη χρήση προωθητικών ενεργειών από την πλευρά διαδικτυακών τόπων στοιχηματισμού και καζίνο. Η νομιμότητα των χώρων αυτών μπαίνει στο επίκεντρο των συζητήσεων και η ΕΕΕΠ αναλαμβάνει να ρυθμίσει την ελληνική αγορά. Στο νέο νομοθετικό πλαίσιο γίνεται σαφής αναφορά στις προϋποθέσεις που πρέπει να πληροί μία διαδικτυακή αίθουσα για να φέρει νόμιμη άδεια λειτουργίας και τις υποχρεώσεις που πρέπει να συντηρεί καθ’ όλη τη διάρκεια δραστηριοποίησής της.

Νόμος 4002/2011

Ημερομηνία ορόσημο η 5 η Δεκεμβρίου του 2012 όταν υπογράφηκε ο νόμος 4002/2011 και δημοσιεύθηκε στο Φύλλο της Κυβέρνησης. Στον συγκεκριμένο νόμο γίνεται λόγος για τον τρόπο λειτουργίας των διαδικτυακών τόπων στοιχηματισμού και καζίνο και τον χαρακτηρισμό τους ως νόμιμους ή μη. Οι αυστηρές διατάξεις του νόμου αρχικά οδήγησαν εκτός αγοράς πολλές εταιρίες ωστόσο με το πέρασμα του χρόνου η κατάσταση ομαλοποιήθηκε.

Συνοπτικά με τον Νόμο 402/2011 αναφέρεται ο ρόλος της ΕΕΕΠ ως ρυθμιστική αρχή ελέγχου και αποκλειστικά υπεύθυνη για την αδειοδότηση και ομαλής λειτουργίας των εταιριών που ασχολούνται με τον διαδικτυακό τζόγο. Πλέον ορίζεται ως αντίτιμο για την χορήγηση άδειας λειτουργίας τυχερών παιχνιδιών το ποσό των 4 εκατομμυρίων ευρώ και για αυτή των λοιπών τυχερών παιχνιδιών το ποσό του 1 εκατομμυρίου ευρώ.

Αλλαγές και στη φορολογία με τον συγκεκριμένο νόμο ωστόσο για το θέμα αυτό αναφερθήκαμε εκτενέστερα σε ξεχωριστό άρθρο μας. Τέλος τσουχτερά είναι τα πρόστιμα που αναγράφονται στο νόμο 4002/2011 και αναμένεται να επιβληθούν σε όσους δεν συμμορφώνονται με το νέο και ιδιαίτερα αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο στον χώρο των Online τυχερών παιχνιδιών.

Φορολογία Τυχερών Παιχνιδιών Καζίνο

Οι αλλαγές στη νομοθεσία σχετικά με τα τυχερά παιχνίδια επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό και τα κέρδη των παικτών. Μπορεί να έχετε σημειώσει μία μεγάλη νίκη παίζοντας στο διαδίκτυο ωστόσο τα χρήματα που θα μπούνε τελικά στον τραπεζικό σας λογαριασμό ενδέχεται να είναι λιγότερα από αυτά που αρχικά πιστέψατε και υπεύθυνος γι’ αυτό είναι ο νόμος 4141/2013.

Στις αλλαγές που συντελέστηκαν τα τελευταία χρόνια στην ελληνική νομοθεσία για τα τυχερά παιχνίδια ανήκει και ο νόμος 4141 του 2013 με βάση τον οποίο υπάρχει φορολογία των καθαρών κερδών του παίκτη. Ο νόμος έχει δημοσιευθεί στο ΦΕΚ Α’ 81’ και αναφέρεται στη φορολογία των κερδών από τυχερά παιχνίδια, κλιμακούμενη σε τρεις κατηγορίες. Εδώ υπάρχει ένα προοδευτικά αυξανόμενο ποσοστό φορολόγησης το οποίο επιβάλλει μηδενικό ποσό φόρου για κέρδη μέχρι 100,01 ευρώ ανά στήλη, φόρο 15% σε κέρδη μέχρι 500 ευρώ ανά στήλη και τέλος φόρο 20% για κέρδη μεγαλύτερα των 500,01 ευρώ ανά στήλη.

Ας δούμε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα για να γίνει πιο κατανοητός ο τρόπος που θα φορολογηθείτε παίζοντας online τυχερά παιχνίδια καζίνο. Με βάση τη νομοθεσία για τα καζίνο υποθέτουμε ότι ποντάρατε 5 ευρώ και έχετε κερδίσει 100.000 €. Με 0,10 € κόστος στήλης στα 5 ευρώ σημαίνει ότι έχετε ποντάρει 50 στήλες. Διαιρούμε το ποσό που κερδίσαμε με το 50 και προκύπτει ότι έχετε κέρδος 2000€ / στήλη.

  • Για τα πρώτα 100 € υπάρχει μηδενική φορολόγηση.
  • Για 100-400 ευρώ ποσοστό φόρου 15% που σημαίνει σε νούμερα 60 € φόρο.
  • Για τα υπόλοιπα 1500 € το ποσοστό φόρου είναι 300 € (1500χ0,2).

Αν αθροίσουμε τα ποσά προκύπτει φόρος 360€ και κατά συνέπεια αν κερδίσετε σε παιχνίδια καζίνο 3000€ τότε στην τσέπη σας θα μπούνε 2640 €. Να τονίσουμε σε αυτό το σημείο πως επίκειται νέα φορολογική αντιμετώπιση για τις Online αίθουσες καζίνο στις οποίες θα επιβληθεί φόρος 35 % στα μικτά κέρδη αντί για 30% που ίσχυε σήμερα.

Νόμος Εμπορικής επικοινωνίας

Οι αλλαγές στην ελληνική νομοθεσία για τον τζόγο στο διαδίκτυο φέρνει τα πάνω κάτω στον τρόπο με τον οποίο μέχρι σήμερα οι εταιρίες προσπαθούσαν να κερδίσουν νέους πελάτες. Με τις αλλαγές στο Νόμο για την Εμπορική Επικοινωνία πλέον δεν μπορούν οι εταιρίες να διαφημιστούν μέσω προσφορών ή άλλων προωθητικών ενεργειών κάτι που αναγράφεται ρητά στην απόφαση 108/6-6-2014.

Το σκηνικό στον διαδικτυακό τζόγο και τις διαφημίσεις που χρησιμοποιούν οι εταιρίες έχει αλλάξει οριστικά από την 1 η Σεπτεμβρίου του 2014 σύμφωνα με τα 5 άρθρα της υπουργικής απόφασης που προαναφέραμε. Ας δούμε όμως τι αναφέρεται σε αυτά τα άρθρα.

1ο Άρθρο: Εμπλεκόμενα Μέρη και Online Παιχνίδια

Στο συγκεκριμένο άρθρο δεν γίνεται λόγος για Portals και Affiliates παρά μόνο για τις εταιρίες παροχής διαδικτυακών παιχνιδιών. Εδώ υπάρχει μία ασάφεια καθώς δεν γίνεται αναφορά στην αποκλειστικότητα των εταιριών αλλά σίγουρα περιλαμβάνει όλα τα παιχνίδια που μέχρι τότε διαφήμιζαν οι εταιρίες μέσω διάσημων προσώπων ή τηλεοπτικών Spot. Υποχρέωση των Portals και των Affiliate sites να συμμορφώνονται με τον παραπάνω κανονισμό.

2ο Άρθρο: Που εφαρμόζεται ο νέος κανονισμός

Οτιδήποτε αφορά την επικοινωνία στον διαδικτυακό τζόγο διέπεται πλέον από αυτόν τον κανονισμό. Βρίσκει εφαρμογή σε κάθε πτυχή της επικοινωνίας καθώς στον κανονισμό αναφέρεται συγκεκριμένα.  ‘’σε όλες τις ενέργειες που αφορούν στο σχεδιασμό, την παραγωγή, διάθεση, προώθηση και την προβολή της διοργάνωσης και διεξαγωγής Παιγνίων και γενικότερα σε όλες τις ενέργειες που εμπίπτουν στην έννοια της Εμπορικής Επικοινωνίας, σύμφωνα με το άρθρο 1 του παρόντος Κανονισμού’’.

3ο Άρθρο: Οι Απαγορεύσεις του Κανονισμού

Με βάση τον παραπάνω κανονισμό απαγορεύεται

  • Η προτροπή σε παίκτες να συμμετέχουν στα τυχερά παιχνίδια
  • Η ωραιοποίηση της εικόνας των τυχερών παιχνιδιών
  • Η παραποίηση ή κατάθεση ψευδών πληροφοριών σε μεγάλα κέρδη από παίκτες
  • Η συμμετοχή σε παίκτες κάτω των 21 ετών
  • Κάθε μορφής παρακίνηση για συμμετοχή σε τυχερά παιχνίδια
  • Η προβολή των τυχερών παιχνιδιών ως επιλογή επένδυσης
  • Η προβολή των παιχνιδιών ως είδος κοινωνικής αποδοχής, τρόπος διαφυγής από οικονομικές δυσκολίες και μέσο πλουτισμού
  • Η προβολή εθνικότητας, θρησκείας, φύλλου και ηλικίας
  • Η ανάρτηση διαφημίσεων σε δημόσιους χώρους όπου κοντά βρίσκονται άτομα κάτω του προβλεπόμενου ηλικιακού ορίου

Από τον κανονισμό προκύπτουν συμβατικές υποχρεώσεις για τις εταιρίες σύμφωνα με τις οποίες οφείλουν να αναφέρουν σε κάθε διαφημιστική τους ενέργεια την ΕΕΕΠ και το γεγονός πως αυτή είναι η αρμόδια αρχή ελέγχου στην ελληνική αγορά.

4ο Άρθρο: Ο ρόλος της ΕΕΕΠ

Στο συγκεκριμένο άρθρο γίνεται λόγος για την αρμοδιότητα της ΕΕΕΠ να ελέγχει τα διαδικτυακά τυχερά παιχνίδια. Όλες οι εταιρίες υποχρεούνται να ενημερώνουν την ΕΕΕΠ 30 ημέρες πριν από την προβολή διαφημιστικού υλικού για το περιεχόμενό της.

Συμπεράσματα

Μεγάλες οι αλλαγές στον τρόπο επικοινωνίας και τους κανονισμούς λειτουργίας των διαδικτυακών εταιριών που ασχολούνται με τα τυχερά παιχνίδια. Η νομοθεσία για τον τζόγο γίνεται ιδιαίτερα αυστηρή και αυτά που περιμένουμε να δούμε είναι το τέλος στα διαφημιστικά banner με διάσημους παίκτες, η επιβεβαίωση της νομιμότητας κάθε κίνησης προβολής από την ΕΕΕΠ, την διακοπή επικοινωνίας προβολών μέσω email και Newsletters ενώ ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται πλέον στον τρόπο προσέλκυσης νέων παικτών. Μένει να δούμε την πλήρη εφαρμογή του νόμου και το αν τελικά θα επιβληθούν οι προβλεπόμενες κυρώσεις σε διαδικτυακές εταιρίες και ΟΠΑΠ.